Dzięki rosnącemu globalnemu zapotrzebowaniu na produkty lotnictwa i aeronautyki oczekuje się dalszego wzrostu tej branży. Przekłada się to na większe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników i potrzebę ciągłego rozwoju nowych umiejętności i kwalifikacji.
W odpowiedzi na to wyzwanie, projekt I-trace ma na celu dodanie innowacyjnych narzędzi technologicznych poprzez filozofię Open Source, która uzupełni i wykroczy poza istniejące instrumenty szkoleniowe na uniwersytetach, w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego, czy firmach. W ten sposób zaktualizowane umiejętności cyfrowe (najtrudniejsze w istniejących ścieżkach edukacyjnych) i praktyczne doświadczenie w tym rozwijającym się sektorze będą bardziej dostępne dla studentów w całej Unii Europejskiej.
Cel projektu:
Opracowanie szkoleń/kursów z wykorzystaniem technologii VR/AR dla studentów z obszaru lotnictwa (opcjonalne specjalizacje), jak i pracowników zainteresowanych firm lotniczych w zakresie:
- inspekcji: samolotów, linii produkcyjnych i parku maszynowego;
- konstruowania i eksploatacji maszyn i ich komponentów, itp.
Wybrane obszary działania:
Prezentowane obszary w szczególności pozwolą uczestnikom na zapoznanie się z systemami AV/VR, poznanie ich możliwości i nabycie umiejętności posługiwania się tymi systemami. Ważnym obszarem zainteresowania jest szkolenie personelu obsługi technicznej w zakresie identyfikacji usterek, czy analiza przez producentów samolotów łatwości montażu i demontażu. Większość występujących usterek jest rzadkością i dlatego trudno je wytrenować przy użyciu prawdziwych samolotów. Jednak w przypadku systemów VR możliwe jest szkolenie personelu obsługi technicznej w zakresie identyfikacji takich zdarzeń. System szkoleniowy może być również wykorzystywany do certyfikacji personelu obsługi technicznej. Dodanie urządzeń zwiększających doświadczenie VR jest przydatne w podnoszeniu poziomu szkolenia.
Proponowane szkolenia zostaną opracowane w następujących etapach:
- opracowanie systemu szkoleń w zakresie stosowania VR/AV;
- system szkoleń z wykorzystaniem technologii VR/AV w wybranym zakresie: inspekcji samolotów, linii produkcyjnych i parku maszynowego, konstruowania i eksploatacji maszyn i ich komponentów.
Zadania do wykonania:
1. Opracowanie modeli VR:
Komponenty, które mają być wykorzystane do opracowania modeli VR wykorzystywanych do realizacji planowanych szkoleń, zostaną przygotowane w oparciu o konsultacje z przedstawicielami branży lotniczej. W szczególności dotyczyć będą procesu produkcji i procedur konserwacji, montażu/demontażu komponentów statków powietrznych. Planowane są 3 stopnie zaawansowania modeli:
- Stopień 1 - symulacja 3D VR komórki roboczej i zadań do wykonania;
- Stopień 2 - umożliwienie użytkownikowi interakcji z modelem VR przez wyświetlacz zamontowany na głowie i rękawice cybernetyczne;
- Stopień 3 - Zwiększenie doświadczenia z urządzeniami haptycznymi i informacji zwrotnych od słuchaczy.
2.System szkoleniowy
System szkoleniowy, który ma zostać opracowany, będzie koncentrował się na wykorzystaniu systemów wirtualnej rzeczywistości w połączeniu z urządzeniami haptycznymi (technologia wykorzystująca mechaniczne komunikowanie się z użytkownikami poprzez zmysł dotyku przy użyciu zmieniających się sił, wibracji i ruchów).
Fazy wdrożenia:
- Szkolenie w zakresie korzystania z systemów wirtualnej rzeczywistości.
- Konsultacje z przedstawicielami branży lotniczej dotyczące określenia i sformalizowania wybranych procesów technologicznych, utrzymania/konserwacji oraz inspekcji i możliwości ich implementacji z wykorzystaniem technologii VR/AR.
- Szkolenie z wykorzystaniem technologii VR/AR w wybranym zakresie.
Oprogramowanie używane do realizacji zadań
- Unity 3D;
- Unreal.
Sprzęt i środowisko używane do realizacji zadań (MR):
- Tablety/projektory VR/AR,
- Cave Automatic Virtual Environments (CAVE),
- wyświetlacze montowane na głowie (HMD)
- rękawice VR,
- systemy Oculus Rift, OpenGL i Oculus SDK.
Korzyści z proponowanych badań:
- Wytworzenie wytycznych tworzenia interaktywnych środowisk szkoleniowych;
- Zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy dla uczniów, praktykantów i instruktorów;
- Skrócenie czasu realizacji projektu nowych modeli VR;
- Analiza zadań montażowych i konserwacyjnych;
- System szkoleniowy dla producentów samolotów i ekip konserwacyjnych;
- Wykorzystanie urządzeń haptycznych i słuchowych w celu wzmocnienia doświadczenia VR.
- Mobilność całego środowiska;
- Skrócenie czasu wyszkolenia pracownika (nie ma konieczności oczekiwania na wytworzenie rzeczywistego stanowiska pracy i artefaktów);
- Redukcja kosztów.