Strona: I-TRACE / Politechnika Rzeszowska

I-TRACE

Dzięki rosnącemu globalnemu zapotrzebowaniu na produkty lotnictwa i aeronautyki oczekuje się dalszego wzrostu tej branży. Przekłada się to na większe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników i potrzebę ciągłego rozwoju nowych umiejętności i kwalifikacji.

W odpowiedzi na to wyzwanie, projekt I-trace ma na celu dodanie innowacyjnych narzędzi technologicznych poprzez filozofię Open Source, która uzupełni i wykroczy poza istniejące instrumenty szkoleniowe na uniwersytetach, w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego, czy firmach. W ten sposób zaktualizowane umiejętności cyfrowe (najtrudniejsze w istniejących ścieżkach edukacyjnych) i praktyczne doświadczenie w tym rozwijającym się sektorze będą bardziej dostępne dla studentów w całej Unii Europejskiej.

Cel projektu:

Opracowanie szkoleń/kursów z wykorzystaniem technologii VR/AR dla studentów z obszaru lotnictwa (opcjonalne specjalizacje), jak i pracowników zainteresowanych firm lotniczych w zakresie:

  • inspekcji: samolotów, linii produkcyjnych i parku maszynowego;
  • konstruowania i eksploatacji maszyn i ich komponentów, itp.

 Wybrane obszary działania:

Prezentowane obszary w szczególności pozwolą uczestnikom na zapoznanie się z systemami AV/VR, poznanie ich możliwości i nabycie umiejętności posługiwania się tymi systemami. Ważnym obszarem zainteresowania jest szkolenie personelu obsługi technicznej w zakresie identyfikacji usterek, czy analiza przez producentów samolotów łatwości montażu i demontażu. Większość występujących usterek jest rzadkością i dlatego trudno je wytrenować przy użyciu prawdziwych samolotów.  Jednak w przypadku systemów VR możliwe jest szkolenie personelu obsługi technicznej w zakresie identyfikacji takich zdarzeń.  System szkoleniowy może być również wykorzystywany do certyfikacji personelu obsługi technicznej. Dodanie urządzeń zwiększających doświadczenie VR jest przydatne w podnoszeniu poziomu szkolenia.

Proponowane szkolenia zostaną opracowane w następujących etapach:

  1. opracowanie systemu szkoleń w zakresie stosowania VR/AV;
  2. system szkoleń z wykorzystaniem technologii VR/AV w wybranym zakresie: inspekcji samolotów, linii produkcyjnych i parku maszynowego, konstruowania i eksploatacji maszyn i ich komponentów.

Zadania do wykonania:

1. Opracowanie modeli VR:

Komponenty, które mają być wykorzystane do opracowania modeli VR wykorzystywanych do realizacji planowanych szkoleń, zostaną przygotowane w oparciu o konsultacje z przedstawicielami branży lotniczej. W szczególności dotyczyć będą procesu produkcji i procedur konserwacji, montażu/demontażu komponentów statków powietrznych. Planowane są 3 stopnie zaawansowania modeli: 

  • Stopień 1 - symulacja 3D VR komórki roboczej i zadań do wykonania;
  • Stopień 2 - umożliwienie użytkownikowi interakcji z modelem VR przez wyświetlacz zamontowany na głowie i rękawice cybernetyczne;
  • Stopień 3 - Zwiększenie doświadczenia z urządzeniami haptycznymi i informacji zwrotnych od słuchaczy.

2.System szkoleniowy

System szkoleniowy, który ma zostać opracowany, będzie koncentrował się na wykorzystaniu systemów wirtualnej rzeczywistości w połączeniu z urządzeniami haptycznymi (technologia wykorzystująca mechaniczne komunikowanie się z użytkownikami poprzez zmysł dotyku przy użyciu zmieniających się sił, wibracji i ruchów).

Fazy wdrożenia:

  1. Szkolenie w zakresie korzystania z systemów wirtualnej rzeczywistości.
  2. Konsultacje z przedstawicielami branży lotniczej dotyczące określenia i sformalizowania wybranych procesów technologicznych, utrzymania/konserwacji oraz inspekcji i możliwości ich implementacji z wykorzystaniem technologii VR/AR.
  3. Szkolenie z wykorzystaniem technologii VR/AR w wybranym zakresie.

Oprogramowanie używane do realizacji zadań

  • Unity 3D;
  • Unreal.

Sprzęt i środowisko używane do realizacji zadań (MR):

  • Tablety/projektory VR/AR,
  • Cave Automatic Virtual Environments (CAVE),
  • wyświetlacze montowane na głowie (HMD)
  • rękawice VR,
  • systemy Oculus Rift, OpenGL i Oculus SDK.

Korzyści z proponowanych badań:

  • Wytworzenie wytycznych tworzenia interaktywnych środowisk szkoleniowych;
  • Zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy dla uczniów, praktykantów i instruktorów;
  • Skrócenie czasu realizacji projektu nowych modeli VR;
  • Analiza zadań montażowych i konserwacyjnych;
  • System szkoleniowy dla producentów samolotów i ekip konserwacyjnych;
  • Wykorzystanie urządzeń haptycznych i słuchowych w celu wzmocnienia doświadczenia VR.
  • Mobilność całego środowiska;
  • Skrócenie czasu wyszkolenia pracownika (nie ma konieczności oczekiwania na wytworzenie rzeczywistego stanowiska pracy i artefaktów);
  • Redukcja kosztów.

 

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję